fredag 1 juli 2011

28 juni - 1 juli. Utsira - Lerwick, 200 nm

På skepparmötet på tisdag morgon 28 juni ville de flesta stanna trots att vindarna skulle bli måttliga och dessutom ha en förmånlig riktning. Claes, vår eskaderledare, bedömde väderläget med alla lågtryck alltför osäkert. Risken fanns att vi skulle bli liggande en vecka till i Utsira och då skulle Sten-Göran tvingas åka hem och jag inte kunna segla vidare. Eftersom väderläget var så pass bra, beslöt vi oss för att segla till Lerwick. Klockan 11 tog vi farväl av de kvarvarande och gav oss iväg. På natten hade det blåst kuling och det var fortfarande en våghöjd på ca 2,5 m men vi fick en fin halvvind från sydost på 8-10 m/s, som gav oss en fart på 7,5 knop. Ca 12:30 seglade vi in i dimma och en timma senare hade vinden avtagit så mycket att vi måste slå på motorn. Vinden vred sedan snabbt till nord och ökade sakta, allt enligt väderleksprognoserna. Vid 14-tiden kunde vi slå av motorn och börja segla igen, nu för en halvvind från NNO. Efter någon timma var vindhastigheten 6-7 m/s och vi gjorde ca 7 knop (fart över grund). Vinden var sedan synnerligen stabil med en dragning mot NO ända fram till 5-tiden på morgonen. Horisonten framför oss var ljus, men bakom oss kunde vi se de hotande mörka moln torna upp sig, som vi lämnat. Molnen kom så småningom ikapp oss igen och vi fick en del regn. Jag fick dock njuta av en vacker solnedgång, Sten-Göran sov. På natten blev vi anropade av ett oljeprospekteringsfartyg, som artigt frågade om vi kunde ändra kurs. Vi beviljade kursändring och knappade in en 5 grader mer nordlig kurs. På förmiddagen 29 juni avtog vinden och vred till NV. Det blev några timmars motorgång innan vinden kom tillbaka, nu rätt emot. Sista timmarna mot Lerwick kryssade vi. Kl 17 (lokal tid) kunde vi förtöja utanpå en annan båt. Överseglingen hade tagit 31 timmar och varit helt odramatisk.

På kvällen åt vi makrill och lax och drack vitt vin till. Vi var trötta och stämningen var lite avslagen.

När jag skriver det här den 1 juli, har vi varit här två dagar. Här finns också katamaranen Think Twice, som startade dagen före oss. Vädret har varit strålande. Resten av eskadern är fortfarande kvar på Utsira, där det har blåst hårt, 16 m/s. Läs mer om hur de har det på eskaderledarens blogg. Vindarna fortsätter att ha en oförmånlig riktning, men avtar.

Igår morse provade vi på en efterlängtad engelsk frukost på ett sunkigt ställe där uteserveringen var placerad nära soptunnorna. Det var klart misslyckat! Vi hämtade oss snabbt och hyrde en cykel till Sten-Göran och gav oss iväg på en tur. Innan turen åt vi lunch på restaurang. Se foto! Maten är mycket engelsk. Precis när vi kommit tillbaka in i stan igen fick jag punktering. Jag brukar få punktering minst två gånger per säsong. Vi tröstade oss eller mig med te, scones, sylt och vispgrädde.
På kvällen släppte jag iväg Sten-Göran på pubrunda. Det tycker han är roligt. Besättning på Think Twice kom förbi och tyckte att jag skulle följa med till båtklubbens egen pub. Det blev trevligt.

Ni, som inte har varit här, undrar kanske hur det ser ut. Det första man noterar är att det finns inga träd. Bergen är mjukt rundade, gröna kullar bevuxna med gräs och någon form av buskliknande ljung. Ibland avslutas kullarna med branta stup ner i havet. På kullarna betar får, som så småningom förvandlas till Shetlandströjor. En del av dem serveras även som mat.
Jag har glömt att berätta något om hamnen. När man kommer hit, skall man gå till hamnkontoret och anmäla sig. Där får man en del information och så får man en nyckel till båtklubbens hus. Där finns duschar, toaletter, pub och en liten tröjbutik. På flytbryggorna finns el och vatten. På turistkontoret hämtar man inloggningsuppgifter till gratis Internet. Allt för priset 85 kr per dygn!

Lerwick är en mycket trivsam stad grundad på 1600-talet, som man gärna stannar i. Här finns en tät bebyggelse med gamla stenhus försedda med tinnar och torn. Det finns också en gammal försvarsanläggning med gamla kanoner. På stränderna och i vattnet kan man se sälar.

Idag har jag lagat punkteringen, d v s bytt både inner- och ytterslang. Vi cyklade sedan till Scalloway, cirka 1 mil. Det finns inga cykelvägar och trafiken är intensiv. Dessutom är det gott om oändligt långa uppförsbackar. Naturligtvis finns det lika många nerförsbackar, men de märker man inte så mycket av.

Imorgon har vi hyrt bil och skall bese södra delen av Shetland. På söndag seglar vi troligen vidare till Fair Isle, berömt för sitt rika fågelliv.