måndag 27 juni 2011

22 - 27 juni. Mandal - Farsund - naturhamn - Egersund - Tananger - Utsira, 150 nm

Vädret under perioden har varit växlande med sol, växlande molnighet och regn, lite för mycket vind ibland och även ingen vind alls. Vi har haft två liggedagar p g a hårdvind, den ena på midsommarafton i Egersund och den andra idag på Utsira.

Onsdag 22 juni gick vi från Mandal för motor till Farsund. Risken för hård vind på torsdagen, gjorde att 5 båtar gav sig iväg mot Egersund redan på kvällen. Jag gick till en naturhamn ungefär halvvägs till Egersund, två båtar gick lite längre till en annan naturhamn och två båtar gick under natten direkt till Egersund. Resterande båtar gick tidigt morgonen därpå från Farsund.
Min naturhamn var en vacker, alldeles stilla, 6 m djup lagun med branta bergväggar runt om och en porlande bäck. Någon förtöjning mot land var inte möjlig, så det blev svajankring. Halv sju morgonen därpå var jag på väg för motor igen och kunde förtöja i Egersund vid 10-tiden. Egersund har en bra och billig gästhamn med fri Internetuppkoppling. På eftermiddagen anlände Sten-Göran från Bergen med buss och tåg.

Fredag 24 juni stannade vi i hamn och firade midsommar. Sten-Göran och jag började med att göra en lång cykeltur till en fyr. Det blev en svettig tur med mycket motvind och många upp- och nerförsförsbackar i ett vackert och omväxlande landskap. Sista biten passerade vi fårhagar med 10 grindar.

Vårt förträffliga utskott för kultur- och festaktiviteter (Ulla och Carl-Henrik) hade på eftermiddagen ordnat så att vi kunde sitta vid långbord i ett stort tält, som fanns i hamnen. Där leddes allsången av vår alldeles egen musiklärare, tillika gitarrspelare Kenneth och hans dragspelande hustru Harriet.

Lördagen 25 juni blev en lång, fin seglingsdag med kryss till Tananger. Vi är endast tre båtar i eskadern som kryssar, förutom Paula även Linjett 35:an Fresia och katamaranen Think Twice. Seglad distans slutade på 54 nm. Den kortaste vägen var 40 nm. I Tananger hann vi bara med en kort promenad på kvällen. Gästhamnen var den billigaste hittills, 100 kr.

Gårdagen 26 juni bjöd på varmt och vackert väder med svaga vindar. Efter inledande motorgång kunde vi hissa spinnaker, som vi hade uppe ända fram till Utsira. Vi förtöjde längs med betongkajer. Hamnen tar emot besökande båtar, men hade varken vatten, anslutningar för landström eller toaletter. Så småningom lyckades vi ordna till el och vatten kan vi bära i dunkar från ett uttag vid turbåtens angöringsplats. Kvällens skepparmöte kunde inte komma fram till ett beslut om vi skulle segla vidare nästa dag. Beslutet sköts upp till morgonen därpå.

Idag, 27 juni, på morgonen fattades beslutet att inte starta överseglingen till Shetland. Regnet forsade ner och risken för hårda vindar var för stor. Kl 12 gav sig dock katamaranen Think Twice iväg. Eftersom besättning är i arbetsför ålder har de inte lika mycket tid på sig som vi andra.
Vi har idag hunnit med att göra en cykeltur upp till de två gamla fyrarna och där blivit visade runt av två guider. På eftermiddagen ordnade vårt kultur- och festutskott bouleturnering och pilkastning. Det gick inte så bra för Sten-Göran och mig. Vi förlorade våra båda boulematcher. Bouleturneringen kommer att fortsätta under hela eskadern, så jag tror att vi/jag fortfarande har en chans att komma tillbaka.

Utsira är en ö med omväxlande natur, frodiga hagar med mycket blommor, höga, kala bergsknallar, lite skog och naturligtvis havet runt om. Ön är inte större än att man med cykel kan besöka de flesta delarna på några timmar. Det finns gratis lånecyklar, som står uppställda eller är slängda lite här och var.
Utsira är en egen kommun med endast 215 fastboende. Ändå har man egen, nybyggd skola. Statsbidraget lär vara betydande. Det finns även en matvarubutik på ön.

Det finns två hamnar på Utsira, en i norr och en i söder. Några andra besökande båtar än eskaderns båtar finns inte här. Imorgon kväll kommer vinden att vrida från syd till nord. Vi måste då antingen ha gett oss iväg mot Shetland eller så måste vi flytta från den norra hamnen, där vi ligger nu, till den södra hamnen. Dagens skepparmöte kunde inte heller fatta något beslut utan sköt detta till imorgon förmiddag.