lördag 4 juni 2011

31 maj - 4 juni. Borgholm - Sandhamn (Blekinge) - Simrishamn - Gislövs läge, 175 nm

Klockan är 12 och det är lördag 4 juni. Jag är på väg från Gislövs läge och skall om någon timma gå in i Falsterbokanalen. Det är soligt, varmt och svaga vindar, så jag går för motor. Målet för idag blir troligen Lomma.
Tisdagen, när jag gick från Borgholm, blev lite jobbig. Antingen var vinden rätt emot eller så var det ingen vind alls. Eftersom jag låg efter i min tidplan fanns inget utrymme för att kryssa. 10 timmar med motorbuller är påfrestande.
Desto trevligare blev seglingen från Sandhamn till Simrishamn med bidevinds- och halvvindssegling med god fart. I hamnen låg huvudsakligen tyska och holländska båtar. Svenskarna är en klar minoritet.
En mutter, som håller en skotskena hade börjat lossna och det värsta var att pumpen, som tömmer septitanken hade slutat fungera. Även spänningen i vanten behövde justeras. Dags för de första reparationerna! Skotskenan var lätt åtgärdad. Reservdelar till pumpen hade jag ringt och beställt på tisdagen för leverans till Simrishamn på onsdagen.Tyvärr missade jag att Kristi flygardagen är helgdag, så båttillbehörsaffären var stängd. Jag fick tag på hamnkaptenen, som ordnade fram reservdelarna på torsdagen! Det tog 4 timmar att byta ut de trasiga delarna. Då hade jag lyckats vända backventilerna fel så att pumpen istället för att pumpa ut från septitanken, istället pumpade in. Det small till ordentligt när plåtarna i tanken spändes ut, när den blev proppfull. Nu fungerar i alla fall pumpen.

På fredag morgon cyklade jag och handlade och fick en sko lagad. De blev en fin segling fram till Abbekås. Till lunchen ombord serverades lax med sweet chili och nudelwok, ett glas vitt vin, ostbricka med päron samt kaffe med kaka. Skepparen var mycket nöjd. Abbekås ligger strax väster om Ystad. Där fanns det totalt två gästplatser, varav den ena var upptagen. För att komma in på den andra gästplatsen, måste man fickparkera mellan en stenkaj och en motorbåt. Det var omöjligt utan hjälp, så det blev motorgång fram till Gislövs läge. För några år sedan hade jag säkert gjort ett försök att lägga till. Allt för att hålla vintersysselsättningen på en god nivå.

3 kommentarer:

  1. Det är rätt Janne! Inga chansningar! Du behöver inte så mycket jobb på vintrarna längre!

    Vi får se om tilläggningarna blir lättare och skadefriare med en fördäcksgast ombord. Se upp för tromber och åskmoln de kommande dagarna!

    SvaraRadera
  2. Hej Janne. Mycke trevligt följa din resa.
    3:e juni hade vi jämtlandsfrämmande. Då var vi
    8 stycken som åkte till Gotska Sandön på ett
    spegelblankt hav och inte ett moln på himlen.
    en helt fantastisk dag. lite drygt bara att
    promenera 8 kilometer i sand.
    Hälsn Åke & Anny

    SvaraRadera
  3. Hej Jan,

    Din reseberättelse har startat storartat,jag väntar varje dag på nya eskapader i din toalett eller i ditt datasystem.
    Jag har en liten erinran från svunna tider:

    Jag tänker ibland på överfarten från Jakobsstad till Ulvön då vi seglade på kryss snett över södra Kvarken. Mitt tillstånd var inte det bästa och jag minns att jag efteråt hade synpunkter på toaletten på den båten. När man stod på knä tre timmar hängande över toaletten så saknade jag väggfasta handtag i lämplig höjd.
    Har Paula det ?


    Hälsning John

    SvaraRadera