torsdag 9 juni 2011

5 - 8 juni. Gislövs läge - Lomma - Råå - Höganäs - Halmstad, 110 nm

Det är torsdag morgon 9 juni när jag skriver det här och jag befinner mig i Halmstad. Vädret är varmt och mulet med ett lätt regn.
Inget dramatiskt har hänt under perioden. Vädret har varit soligt och varmt och vindarna lätta. Det har inneburit både segling och motorgång. Datorbatteriet ville inte vara med längre och jag beställde ett nytt hos Batterikungen i tisdags och kunde hämta ut det på Posten här i Halmstad igår onsdag. Ibland fungerar det! Loggen upphörde att fungera igår men gick igång av sig själv igen. Troligen skräp, som fastnat i impellern (= liten propeller).

De flesta hamnarna här i Skåne och Halland ser likadana ut, skyddade av stenpirar, flytbryggor och stolpar, som man förtöjer mot i aktern. Stolparna består av järnvägsräls med skyddande plaströr. Ibland står det hur brett det är mellan stolparna. Om det inte gör det, gäller det att ha bra ögonmått. Annars är risken stor att man fastnar. Lediga platser är grönmarkerade. Hamnavgifterna ligger genomgående på cirka 150 kr. Då ingår el, dusch och WC.

Lomma ser från havet ut att vara ett helt nybyggt samhälle. Cyklar man in en bit från havet hittar man dock äldre bebyggelse. Nybyggnationen är dock mycket omfattande. Intressant att se en så rå och ohämmad exploatering! En dröm för tillväxtfanatiska politiker!


I Råå stannade jag en extra dag, handlade och tvättade däcket. Råå tillhör Helsingborgs kommun. Här finns en länk för den intresserade. Råå har en trevlig, gammaldags bebyggelse och fina omgivande strövområden.
Höganäs har en trevlig hamnanläggning  men är i övrigt en ordinär svensk stad enligt min ytliga bedömning efter en snabb cykeltur genom staden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar