tisdag 31 maj 2011

27 - 30 maj. Håskö - Västervik - Figeholm - Borgholm, ca 110 nm

Under perioden 27 - 30 maj har det envist fortsatt att blåsa från söder. Det har för det mesta varit uppehållsväder och soligt, men kyligt. De sista dagarna har värmen kommit in från söder.
Det blev en fin segling från Håskö till Västervik med en lång bidevindsbog och några enstaka slag. Som vanligt lade jag mig i Västervik Segelsällskaps gästhamn Solbergs udde.

På lördagen, som blev liggedag i Västervik, försökte jag få ett nytt program att fungera i datorn utan att lyckas, ändrade i elektronikinstallationerna och reparerade fästena till ruffluckan. Jag åt lunch i Västerviks hamn med dottern till några bekanta. Inga dramatiska händelser!

Söndagen började med regn, som snart upphörde. Efter att ha fyllt diesel, kunde jag starta vid 12-tiden. Det blev som vanligt både segling och motorgång och en lunch på svaj. Via Kråkelund och den trånga farleden, som startar vid Simpevarps kärnkraftverk, anlände jag till Figeholm vid 18-tiden.

Måndagen bjöd på soligt och varmt väder och segling från början till slut. Vid 18-tiden kunde jag förtöja i Borgholm. Gästhamnen hade inte öppnat än, så det kostade ingenting. Gästhamnsavgifter brukar bli en saftig kostnadspost vid långseglingar. I regel finns inga naturhamnar. Under 3 månaders segling slutar notan på cirka 18000 kr! Jag kunde räkna till 6 besökande båtar i Borgholm.

1 kommentar:

  1. hej hej Pappi!
    Nu har jag och mammi läst din blogg tillsammans. Det tyckte hon var roligt! =) Hoppas allt är bra med dig!?

    Massa kramar från din dotter Astrid och Berit!

    SvaraRadera