måndag 13 juni 2011

9 - 13 juni. Halmstad - Falkenberg - Varberg - Fotö, 85 nm

Torsdag 9 juni blev en liggedag i Halmstad. Större delen av dagen regnade det. Jag ägnade mig åt att lägga upp rutter i datorn. Först sent på eftermiddagen kunde jag ta en cykeltur.

På fredagen fick jag kryss mot Falkenberg, på slutet en lång sträckbog. Falkenbergs gästhamn ligger en bit in i Ätran med ett industriområde på andra sidan älven och ett naturområde med anslutning till Skreastranden på samma sida som gästhamnen. Centrum ligger ca 1,5 km upp för älven och är mycket trivsamt med trevlig, låg bebyggelse och gamla trähus vid kullerstensbelagda gator.
Falkenberg är känt, bl a för Skreastranden. Jag är inte så förtjust i sandstränder, så jag blev inte speciellt imponerad.
I gästhamnen låg också eskaderledaren Clas och hans fru Marianne i båten Doublefun, en Nauticat 39. De bjöd på kaffe, whisky och hallonmazariner.

Jag hann med en cykeltur på lördag förmiddag innan starten mot Varberg. Vindarna var svaga så det blev en segling i kombination med motor. Vid halvfemtiden kunde jag göra en längsmedförtöjning bakom Doublefun.




Söndagen var avsatt för att tvätta, handla, städa och kontrollera motorn. Redan före frukost låg två tvättar i tvättmaskinerna i gästhamnen. När jag bytte lakan passade jag på att kontrollera att allt var som det skulle i motorrummet. Det var det inte, eftersom det fanns olja under motorn. Det tog någon timma att komma underfund med att läckaget kom från en oljeslang till en oljetömningspump. Jag drog åt en slangklämma och hoppas därmed att problemet är löst. Vi får se.
På eftermiddagen förtöjde Ulla och Carl-Henrik eskaderbåten Fragancia, en Oceanis 44, i hamnen. De bjöd på en god middag på kvällen. Ombord på Fragancia fanns även deras vänner Rune och Barbro, som seglar med upp till Fotö.

Klockan är nu 12 på måndag 13 juni och jag siktar på Fotö, där vi skall samlas senast imorgon. I närheten av mig seglar Fragancia, ca 6 nm framför mig Fresia, en Linjett 35, och ca 9 nm akter om mig seglar Gantika, en Gilbert 44, alla tre deltagare i eskadern. Det drar ihop sig till start!

Nu är jag tillbaka igen. Klockan har hunnit bli 17:45 och jag har förtöjt på Fotö tillsammans med Fragancia. Doublefun var redan förtöjd. Hon kom tidigare under dagen. Det har varit en mycket bra seglingsdag, halv vind och slör med farter över 7 knop.

2 kommentarer:

  1. Hej Jan,

    Det verkar bli en bra sammansättning vad det gäller båtarna.
    Whisky och hallonmazariner är inte så dumt heller.
    När kommer Sten - Göran?

    John

    SvaraRadera
  2. Hej Jan,
    Fin blogg du har. Vi kommer att följa er färd här på bloggen men även bloggen på SXK. ICA i Varberg öppnade redan 7 så jag fick tag på 10 färska morgonbröd. Lycka till på färden.

    Eva o Kjell
    Nattgäster på Doublefun i Varberg

    SvaraRadera