tisdag 21 juni 2011

15 - 21 juni. Fotö - Skagen - Arendal - Kristiansand - Mandal, 180 nm

Äntligen har vi kommit till en hamn med fri Internetuppkoppling, Mandal på Norska sydkusten! Heder åt Mandal! Annars är allting, utom diesel, mycket dyrt i Norge. Hamnavgiften i Kristiansand, vår förra hamn var 260 norska kr. Dusch kostade 35 kr. Här är hamnavgiften 150 kr, mer rimligt.
Idag är det tisdag 21 juni. Klockan är 8. Solen skiner och det är varmt och skönt, Det har det verkligen inte alltid varit under den här perioden. Det har både regnat och blåst och vi har tvingats till två liggedagar, en på Fotö och en i Skagen. Även idag blåser det för mycket och vi kommer att ligga kvar i Mandal till imorgon.

Sju av eskaderns åtta båtar samlades planenligt på Fotö den 14 juni. Den åttonde båten, Think Twice, ansluter i Farsund i Norge. På kvällen genomförde vi vårt första skepparmöte med champagne.
Fotö. Eskadern samlad.
Följande båtar, förutom Paula, deltar: Nauticat 39 Doublefun, Beneteau Oceanis 44 Fragancia, Linjett 35 Fresia, Schelinkryssare Evelina, Gilbert 44 Gantika, Hallberg Rassy 36 Mareventus och katamaranen Lavezzi 40 Think Twice. Det låter som namn på hästar i en travtävling. Namnen på de mänskliga deltagarna återkommer jag till.

Ulla och Carl-Henrik på Fragancia och
Hilkka och Jörgen på Gantika
På Fotö (tillhör Öckerö kommun) ägnade jag mig åt några cykelturer, bl a cyklade jag över till Hönö och köpte en Hönökaka, som mina eskaderkamrater genast åt upp ombord på Fragancia när jag kom tillbaka. När jag testade min reservdator gick strömförsörjningen till USB-hubben sönder och jag tvingades till en 4 timmar lång tor-resa till Kjell & Co i Göteborg.

Det blev en fin översegling till Skagen den 16 juni. Flera av båtarna satte spinnaker eller gennaker, även jag. Hamnen i Skagen blev så småningom nästan full. På kvällen serverades drinkar ombord på Paula.

Fredagen blev liggedag. Det regnade och blåste rejält. Jag noterade 16 m/s flera gånger inne i hamnen. Ylandet från masterna var öronbedövande. På eftermiddagen klarnade det upp och jag kunde cykla till Gamla Skagen med vinden rätt emot. Mycket jobbigt, men det gick lättare hem.
Gamla Skagen

När jag skulle betala hamnavgiften med Visa, gick det inte. Efter ett telefonsamtal till banken hävdes en utlandsspärr, som jag hade missat. Telias Internetuppkoppling fungerade inte heller. Även den utlandsspärren hade jag glömt att häva.

Reparationer pågår ständigt.
Lördag 18 juni var det dags för vår första långa översegling, 80 nm från Skagen till Arendal. Bortsett från några timmar motorgång, kunde vi segla hela vägen. De sista timmarna satte Paula och Fresia sina spinnakrar. (Hoppsan, nu dunsade det till i sittbrunnen! Det var hamnvärden, som levererade Lindesnesavisen, frukostbröd med marmelad och smör!! Gratis!)

Besöket i Arendal blev kort. I regn och frisk vind, kunde vi i mycket orolig havssjö, slöra i farter upp över 10 knop. I Kristiansand hann jag med en kort promenad genom staden. Jag seglade längs hela norska kusten för två år sedan och har besökt de flesta städerna, så jag tror inte att jag har missat något.

Mandal
Efter skepparmöte kl 8 på måndag morgon 20 juni, där helt olika väderprognoser presenterades, gick vi för motor mot den tilltagande V-SV-vinden till Mandal, dit vi ankom vid 12-tiden. Det var nog klokt. På eftermiddagen tilltog vinden och närmade sig kulingstyrka. Hamnen i Mandal ligger en bit in i älven, mitt i centrum och är väl skyddad.


1 kommentar:

  1. Hej Jan,

    Tidsplanen verkar hålla !
    Vi vill på detta enkla sätt önska dig en
    " Glad midsommar " tillsammans med dina gelikar.
    Kanske vi kan talas vid på midsommaraftonen.
    Hälsa Sten-Göran från mig.

    John och Gunilla

    SvaraRadera