Märklig fyr på väg ut från Cowes |
Den här dagen var det vackert väder och det var dags för avfärd mot Brighton. Jag låg i en marina en bit upp i floden Medina. Tidvattnet var på väg ut så strömmen var ganska stark. Det syntes tydligt i vattnet och jag kunde senare notera 2 knop. I övrigt var det lugnt och stilla. Det borde inte alltså inte vara några svårigheter att ta sig ut. Backa, svänga och köra framåt, ungefär som att backa ut en bil från en parkering. Allt gick bra fram till dess att jag skulle köra framåt. Nu låg båten på tvärs mot strömmen. Om man räknar om strömmens hastighet till m/s blir det cirka 2 m/s. På 3 sekunder förflyttar sig således en båt 6 m. Det var vad, som nu hände och jag hamnade återigen med sidan i en brygga med stålskoning och i aktern på en båt. Jag lyckades komma loss, men inte mådde sidan på båten bra av kontakten med stålskoningen. Nog kan en vacker dag börja bättre?
Det blev en fin seglingsdag, ibland kombinerad med motor, med mycket medström och farter upp till 9 knop. Vid framkomsten till Brighton var det riktigt varmt och jag genomförde sommaren första riktiga bad. Jag hann också med en cykeltur in till Brightons berömda pir. Dagen därpå var liggedag och inget särskilt hände. Jag handlade, städade, läste och cyklade korta turer.
Marinan i Brighton |
Måndag 22 augusti seglade vi och gick för motor i svaga motvindar en kort distans, bara 20 nm, till Eastbourne. Vädret i övrigt var grått, varmt och med lätt regn. För att komma in i Eastbournes marina måste man passera en sluss innan man kommer in till ett antal konstgjorda hamnbassänger förbundna med kanaler. Runt hamnbassängerna har man byggt exklusiva bostadshus, restauranger och butiker. Brightons marina var uppbyggd på samma sätt och båda marinorna drivs av samma företag. Hamnavgifterna är höga, men inte skrämmande, ca 330 kr/dygn, ungefär som i Sandhamn. En vecka på Englands sydkust kostar alltså ca 2300 kr bara i hamnavgifter. Bakom marinorna och längs kusten höjer sig de lodräta kalkstensklipporna, ibland avbrutna av mjuka, gröna kullar och grusstränder.
En snabb cykeltur in till Eastbournes centrum och pir var bra motion, men inte så mycket mer.På tisdagmorgonen regnade det kraftigt men upphörde innan det var dags för oss att slussa ut vid 12-tiden. Avgångstiden var anpassad så att vi skulle få maximal medström. Det blev en fin slör i disigt, grått väder, som efter rundningen av udden sydväst om Dover blev en obehaglig plattläns när båten pendlade våldsamt fram och tillbaka. Dovers marina är liksom de två tidigare marinorna mycket stor med tre väl skyddade bassänger.
Kenneth, en av eskaderns duktiga fridykare |
Ja hamnavgifterna är en stor utgiftspost. Ung som campingavg. för husbil/vagns-gänget. Tråkigt, det får bli cykel och tält el. B&B för oss 50-talister och senare, om man ska hålla resekostnaderna nere i nivå med pensionen.
SvaraRaderaLäste att Red Arrows (som Janne skrev om i förra reseavsnittet), råkat ut för en olycka på uppvisningen efter och en pilot dog. Tråkig historia.
Skönt att vara tillbaka på Euoropas fastland igen?
välkommen tillbaka sen kanske tisdagsbridge inger flyr ju till thailand en stund(3 mån) systrarna sisters härjar fortf på onsdagarna. fan vilken tuff seglats du haft, man skulle va me vid södra england vilken utmaning. Full av beundran.Välkommen hem. Å.
SvaraRadera