torsdag 26 maj 2011

Nynäshamn - Arkösund - Håskö (20 km ost Valdemarsvik), 64 nm

Det var meningen att jag skulle ha startat måndag 23 maj. Det var för blåsigt och jag kom iväg först igår onsdag. Det har inte blivit mycket segling, med undantag för några timmar igår i början och slutet av dagen. Gårdagen var rejält blåsig med byvindar upp till 17 m/s rätt emot. Idag var det till en början ingen vind alls och därefter en måttlig vind från sydost. Båda dagarna har varit soliga men rejält kalla. Jag ligger nu på svaj vid en av Kryssarklubbens bojar.
De flesta båtar, som jag möter är tyska, en vanlig syn den här tiden på säsongen.

Mycket tid har gått åt till att förbereda seglingen, som kommer att bli den längsta jag har gjort. För att vara på den säkra sidan har jag två datorer med mig, varav den ena i reserv. Att få båda datorerna att fungera ihop med alla instrument har varit komplicerat och tidsödande. Datorn är hopkopplad med ett TV-kort, 6 högtalare, WEB-kamera, AIS (system för att kunna se andra fartyg och för att de skall kunna se mig), plotter/GPS (skickar positionen till datorn), läsare för digitala sjökort, mobilt bredbandsmodem, extern antenn med en egen liten dator för trådlösa nät i hamnarna, Navtex (för mottagning av väderleksrapporter), bildskärm i sittbrunnen, en pekskärmsmus och 2 mobiltelefoner. Just nu verkar allt fungera, vilket är ovanligt. I regel brukar jag göra någon ändring, varpå allt trasslar till sig. Då blir jag arg, men blir sedan glad och nöjd när jag får det att fungera igen.

1 kommentar:

  1. Hej Jan,

    Gunilla och jag ser fram emot en ny spännande sommar med reserapporter från din seglats.
    Jag skall köpa en bättre webbkamera så att vi även i år skall kunna uppleva dig med både syn och hörsel. Min förhoppning är att vi även i år skall kunna laga mat och äta middag ihop som vi gjorde då du låg i Smögen en midsommarafton.
    Ditt måleriska sätt att skriva och dina bilder och tekniska beskrivningar gör att man varje dag längtar efter en ny rapport.
    Du har givit oss information om orter som vi aldrig har besökt vilket vi verkligen uppskattar.
    Vi önskar dig lycka och välgång under din seglats över de hav och sjöar som du kommer att passera.
    Segla lugnt och ta inga risker

    John och Gunilla

    SvaraRadera