tisdag 24 maj 2011

Nynäshamn

Hej alla vänner! Välkommen till min blogg, där jag kommer att berätta om mina och de andra deltagarnas öden och äventyr på seglingen runt Storbritannien! Vi är alltså en eskader med åtta båtar och seglingen arrangeras av Svenska Kryssarklubbens Ostkustkrets. 28 april hade vi vårt första skepparmöte, där vi i detalj gick igenom färdplanen och olika aktiviteter under seglingen. Nästa skepparmöte blir den 14 juni i Göteborg, dit var och en seglar fritt. Den första etappen går till Skagen den 15 juni och eskadern avslutas i Brunnsbüttel på Nordsjösidan av Kielkanalen omkring den 15 september. Jag räknar med att vara hemma igen i början av oktober och har då avverkat cirka 3000 nm (= distansminuter, 1 nm = 1,9 km).
Den största delen av seglingen seglar jag ensam. På de två överseglingarna, från Utsira i Norge till Shetlandsöarna och från Irland till Scillyöarna kommer Sten-Göran Svedberg resp min son Tobias att vara med. Sten-Göran och jag har kappseglat tillsammans, bl a Fastnet Race.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar